Friday, January 14, 2011

info - sains komputer (CS) V.S kejuruteraan perisian(SE) | Konpyūtasaiensu VS Sofutou~ea kōgaku

salam sejahtera dan selamat pagi semua.. pagi yang sepoi-sepoi hari ini... sungguh menenangkan jiwa! Alhamdulillah..  (L.A.F)

topik kita pada kali ini agak panjang dimana kita akan membincangkan kaitan sains komputer dan juga kejuruteraan perisian (kos saya).. hehe

Terdapat banyak perdebatan bagi membezakan sains komputer dan kejuruteraan perisian. Apa yang dapat disebut disini bahawa, sains komputer merupakan nota teori manakala kejuruteraan perisian merupakan praktikal kepada teori tersebut, tetapi adakah layak untuk kita menyatakan sebegitu rupa?hehe 


Kita mungkin bersetuju bahawa pembangunan perisian harus kejuruteraan. Membangun aplikasi perisian harus menjadi seperti membina jambatan.  Masalah sebenarnya yang wujud  adalah bahawa dunia pada hari ini tidak sebegitu..

Joel Spolsky menyebut tentang tiga tahapan dalam pembangunan perisian :
  1. Design  - keperluan seorang seniman. (seperti saya)
  2. Membina -  keperluan jurutera (seperti saya)
  3. Debugging  - keperluan seorang saintis (seperti saya)
Apabila pada bangunan sudah ada kejuruteraan, kita hanya perlu untuk mengetahui, apakah reka bentuk dan debugging boleh dibuat kejuruteraan.  
Jika anda menggunakan rangka kerja seperti Rails, anda tidak perlu merancang (terlepas dari CSS dan URL). Jenis menyemak dan pengesahan(check and validate) boleh membantu untuk meninggalkan proses debugging.
 
Pemaju perisian menjelaskan keperluan untuk pekerjaan sebagai pemaju perisian :
  1. kemahiran komunikasi "Para pemaju terbaik seringkali orang-orang yang boleh menjelaskan masalah dan penyelesaian yang paling jelas kepada orang lain".
     
  2. pasukan "Sangat sedikitpembangun perisian benar-benar bekerja sendirian"
  3. ketrampilan analitis, khususnya di sekitar masalah ambigu "Sangat penting bahawa pemaju memahami maksud dari apa yang mereka sedang diminta untuk melakukan serta implikasi daripada penyelesaian yang mereka fikirkan dan dapat berat badan dan berkomunikasi ini"
  4. proses pembangunan "Tak satu teori-mereka harus bekerja pada pasukan yang menggunakan formal, down-top proses pembangunan, pembangunan gesit, pasukan dengan pemaju lain, pasukan dengan proses ujian, dan seterusnya"
  5. kemampuan untuk belajar dengan cepat daripada masalah yang pernah dihadapi serta peluang yang terlepas dan sebagainya.

  6. kecekapan dalam beberapa bahasa pengaturcaraan "C + + adalah biasanya suatu keharusan; C # atau beberapa bahasa dikendalikan-kod lain juga wajib, kecekapan dalam satu bahasa dinamik, seperti JavaScript, juga harus hadir dan lulusan mesti mempunyai kemampuan untuk tahu mana yang harus digunakan ketika. "
Masih ada bahagian yang besar, di mana ilmu komputer dan kejuruteraan perisian berpotongan. Seseorang perlu membina perpustakaan standard dan sambungan. Seseorang harus memahami matematik untuk multimedia dan pelaksanaannya.
Untuk pembangunan (web atau desktop) aplikasi umum, anda tidak perlu untuk belajar ilmu komputer. Hal ini menyebabkan saya sampai pada kesimpulan bahawa pendidikan kejuruteraan perisian dapat dipisahkan dari ilmu pengetahuan komputer awam. Adakah anda bersetuju?

kesimpulan : kejuteraan perisian memainkan peranan yang penting dalam pembangunan aplikasi atau perisian dalam menyediakan perisian yang berkualiti tinggi disamping memenuhi kehendak pengguna dan seterusnya memacu perkembangan pembangunan perisian itu sendiri pada dunia.
sains komputer pula menyediakan ruang dan peluang pada kejuruteraan perisian dalam membangunkan perisian yang dicitakan kerana, tanpa sains komputer kejuruteraan perisian akan bertindak tanpa hala tuju yang jelas seterusnya menggelapkan harapan untuk membina perisian yang berkualiti memenuhi harapan dan cita kepenggunaan pengguna.


sekian,
yang merendah diri

No comments:

Post a Comment